Op weg naar het Tobameer

28 augustus 2017 - Samosir, Indonesië

Na het ontbijt, dat hier toch heel wat anders is dan thuis zoals stamppotballen, rijst nasi, soep, cornedbeef, maar gelukkig ook een eitje en casinobroodjes, gingen we op weg richting het Tobameer. Ook vandaag  weer veel drukte en chaos op de weg. Wat vandaag extra drukte gaf waren de dagloners, die langs de kant van de weg wachtten totdat ze uitgekozen werden om te komen werken deze dag. Voornamelijk in de landbouw. Koffieplantages ). Als ze geluk hebben mogen ze met de werkgever in een open vrachtwagentje mee. De meesten zijn vrouwen (omdat volgens onze gids veel mannen liever in de kroeg zitten) die, als ze thuis komen, ook nog voor de kost moeten zorgen. De tanden van veel vrouwen zijn rood door de Sirih die ze kauwen omdat dat heel goed is voor de baarmoeder en een stevig gebit.

Onderweg zagen we veel graftombes in het veld die volgens de traditie door de kinderen voor hun ouders worden gebouwd.

We werden verrast door een bruiloftsstoet die te voet tussen het verkeer door op weg waren naar de kerk. Een kleurig schouwspel. De bruid en alle andere vrouwen hadden traditionele kleding aan.( Kabaya ). Ze gingen maar wat graag voor ons op de foto. Veel schoolkinderen in uniform vonden het ook superleuk om gefotografeerd te worden.

Wat ons ook opviel was de borden bij sommige " restaurants", waar vermeld stond B1 en/of B2 uit respect voor de moslims . In B1 zit hond verwerkt en in B2 varken. Een creatieve manier om van de zwerfhonden af te komen.

Onze gids verzorgt ons goed. Hij voorziet ons regelmatig van een banaan of een mangistan ( Lekker Aad ) De volgende bezienswaardigheid was het paleis van Koning Purpa, de laatste koning van dit district, die heerste tot 1947. Een boot van Hotel Toledo bracht ons naar een eiland in het Tobameer ( Samosir ), waar we zullen overnachten. Maar eerst nog een bezoekje aan een sarcofaag van een koning. Onze gids geeft uitstekend uitleg over de geschiedenis van Indonesië. Hij spreekt goed Nederlands, kent ook veel Nederlandse schlagers, maar spreekt natuurlijk thuis Bahasa ( ABI  algemeen beschaafd indonesisch ).

Het was weer een enerverende dag.

1. Saskia:
    Mooie foto's .
    En Ome Eugene en tante Marijke namens mijn moeder en vader nog een hele fijne vakantie toe gewenst.En bedankt voor de bloemen. xxx
  2. Robert en Elly Scheppers:
    28 augustus 2017
    Bedankt voor jullie mooie verslag. Leuk, de foto's van de bruiloft en de schoolkinderen in uniform. Tot de volgende keer....
  3. Herman en Aad:
    28 augustus 2017
    Wat indrukwekkend allemaal he, wij beleven het weer op nieuw op deze manier.
    Nu op naar het Tobameer met een bootje , ook heel leuk .
    Zijn benieuwd hoe jullie dat beleven , wij horen het wel, veel plezier jullie .
  4. De Sewaltjes:
    28 augustus 2017
    Wat zijn die vrouwkes uit de bruidsstoet sjiek gekleed zeg, meneer in z'n kaki-groene pak had voor een maatje kleiner mogen gaan.... Wij vinden de apen het leukst..
  5. Jan en Ina:
    28 augustus 2017
    Wat is het uitzicht over het tobameer mooi dat is weer eens wat anders dan de Westerschelde.
  6. Henk silver:
    28 augustus 2017
    wij zijn iedere keer weer blij met jullie verslag
    Lilian & Henk
  7. Suus:
    29 augustus 2017
    Ik ben elke keer heel benieuwd naar jullie belevenissen en ik smul van jullie verhalen.
    Veel groetjes.
  8. M vd Staal:
    29 augustus 2017
    Jullie maken mooie belevenissen mee, bruiloftsgasten zagen er keurig uit. Gisteren met Herman gefiets, nu hier tropisch warm, vanaf morgen herfst. Geniet ervan.