Crossing de evenaar

31 augustus 2017 - Bukittinggi, Indonesië

Voor een lange reis naar Bukittinggi in West Sumatra vertrokken we om half 8 in onze inmiddels vertrouwde bus. Langs bochtige wegen en grote hoogteverschillen passeerden we talloze dorpjes. Bij een suikerpalm plantage namen we een kijkje en zagen hoe de vruchten aan de bomen groeiden. Vol verbazing zagen we dat mannen in de rivier hun behoeften deden terwijl een eindje verderop de vrouwen in dezelfde rivier de was deden. We keken even bij een smederij, waar men prachtige messen smeedden die natuurlijk te koop aangeboden werden. We bezochten een kruidentuin , waar we de kruiden uit ons keukenkastje nog in hun oorspronkelijk vormen in de bomen en struiken zagen hangen. We dronken klappermelk  uit een kokosnoot die door de aap uit de boom werd gehaald en aten van het vruchtvlees met bruine suiker. Erg lekker.

We lunchten met loempia's, bami, rijst en ananas. Het smaakte weer voortreffelijk. In een klein natuurreservaat,dat niet veel voorstelde namen we een kijkje, maar dat was van korte duur wegens de vele muggen. Hoe rubber uit de rubberboom wordt gehaald was nog wel interessant om te zien.

Een uur voor aankomst bij ons hotel passeerden we de evenaar. Met een sprong over de crossing line bevonden we ons op het zuidelijk halfrond. De grond daar  was daar veel koeler. Heel vreemd. We werden daar belaagd door een groep t-shirt verkopers zodat we wel een paar t-shirts moeste kopen.

Morgen eindelijk uitslapen tot half 8.

1. Piet en Anita:
    31 augustus 2017
    Wij zijn weer terug. We hebben eerst eens op ons gemak jullie reisverhalen tot nu toe gelezen. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Prachtige foto's. Er zijn foto's bij, die ons herinneren aan bepaalde reizen, die wij hebben gedaan. We zijn weer al benieuwd naar jullie volgend reisverslag. Groetjes, Piet en Anita
  2. M vd Staal:
    31 augustus 2017
    Leuke verhalen en wat maken jullie veel mee, terwijl jullie evenaar passeren hebben wij Piet, Herman en Ton 65 km gefietst, nu in spanning voor Frankrijk-Nederland straks. Veel plezier daar.
  3. Jan en Ina:
    31 augustus 2017
    jullie verhalen en foto's zijn heel mooi en leerzaam zo leer je nog eens hoe de mensen echt leven en werken nog veel plezier.
  4. Fam. Brinkenberg:
    31 augustus 2017
    wat een leuke/ mooie verhalen weer. Het is wel heel leuk dat jullie de kinderen blij kunnen maken met een snoepje en een pen.
    Jullie kopen ook hier en daar wat om de mensen daar te helpen, gaaf. En wat en mooie foto's weer. We krijgen echt een goede indruk van alles, fijn om zo "mee te reizen."
    Nog veel plezier!!!
  5. Sonja de Mul:
    31 augustus 2017
    Prachtige natuur!!!!! Ik ben wel blij dat ik een wasmachine heb met schoon water. Waar wordt jullie kleding gewassen? Hopelijk niet in die rivier! Geniet nog van jullie reis!
  6. Ina:
    31 augustus 2017
    De eerste week zit erop: een week van vele bijzondere indrukken. Mooi!
    Geniet met volle teugen van de komende dagen rond de Evenaar.
  7. Daan en Corrie:
    31 augustus 2017
    Wat een fantastische reis en goed dat er een gids bij is!Wat leven we hier in een rijk land! ( en maar klagen.....
  8. Ton en Maria Bruin:
    31 augustus 2017
    We genieten van de verhalen en de prachtige foto's. Hopelijk hoeven de mensen het water uit de rivier niet te drinken. Nog niet zo heel lang geleden dat er in Nederland cholera was door het drinken van besmet water.
  9. Suus:
    31 augustus 2017
    Wat hebben jullie een leuk programma en wat een geweldige ervaring om die prachtige natuur in het echt te kunnen bekijken.
  10. Herman en Aad:
    31 augustus 2017
    Prachtige natuur , mooie plaatjes en wat anders allemaal als bij ons in Holland .
    Wat hebben wij het hier toch goed ,maar ja de orang,orang weten niet beter en zijn niet anders gewend .veel plezier.