Op, langs en in het Tobameer

29 augustus 2017 - Samosir, Indonesië

Na een Hollands ontbijt met hagelslag vertrokken we vanochtend om half negen op weg met de boot voor een dagtrip op het grote Tobameer. We legden na een uurtje aan bij een authentiek Batak dorp, waar we werden verwelkomd door kindjes die we verwenden met snoepjes. Vervolgens mochten we een kijkje nemen bij een jong gezin, dat speciaal voor ons hun straatje hadden geveegd. Wat primitief weer, maar ze leken erg gelukkig. Daarna gingen we te voet omhoog richting schooltje langs mooie rijstvelden, bananenbomen in bloei, cassave planten, en gemberplanten. Toen we bijna bij de school aankwamen werden we al van ver toegezwaaid door de kinderen. De directrice Sonja, liet ons de klaslokalen zien waarna de kinderen voor ons verschillende liedjes zongen zoals "tante in Marokko" en : If You happy and you know it". ( in hun eigen taal ). Daarna zongen wij "de uil zat in de olmen", dat ze later in het Indonesisch zongen. Tot slot moesten we allen staan en zongen ze uit volle borst het Indonesische volkslied. We hadden voor alle kinderen pennen meegenomen op aanraden van onze gids.

Vervolgens voeren we over het zonnige Tobameer naar een waterval, waar we konden zwemmen. Alf en Rita namen een verfrissende duik. Wat een idyllisch plekje. De meegenomen boterhammen werden daar opgegeten en aansluitend vertrokken we met de boot naar Ambaritadorp. Daar kregen we een laatste uitleg van onze gids over de tradities bij het Batakvolk. De gids voerde met een hulpje een waar toneelstuk op over een terechtstelling in die tijd. De rechtbank was buiten onder de heilige boom; de Waringin. Erg hilarisch. De weg terug naar de boot leidde natuurlijk door de souvenirwinkeltjes, waar we een paar sjaals kochten om de mensen tevreden te stellen.

Vanavond gaan we bij een lokaal restaurant eten. We zijn benieuwd wat de pot schaft.

1. Jill:
    29 augustus 2017
    Och, wat een prachtige dag weer. En wat is het een goede beslissing geweest om op pad te gaan met een gids. Unieke momenten met unieke mensen. Geniet tot in je tenen! Kus!
  2. Herman en Aad:
    29 augustus 2017
    Prachtige foto's wederom, en wat genieten jullie.
    Zo mooi om dat allemaal te beleven he , nou een hele fijne avond en misschien komen de tobazangers nog, dat is echt geweldig . Veel plezier !
  3. Jan en cathrien:
    29 augustus 2017
    Wat is het mooi daar we kijken telkens uit naar jullie reisverslag en mooie foto's
    Geniet er nog van
    Groetjes jan en cathrien
  4. Maria en Ton:
    29 augustus 2017
    Heel leuk om jullie verhalen te volgen, mooie foto's. Een ontdekkingsreis in een compleet andere wereld. Voel je je toch wel rijk als je daar rondkijkt. Is het qua klimaat een beetje te doen? Heel veel reisplezier verder.
    Groeten, Maria en Ton
  5. Henk silver:
    29 augustus 2017
    ik kan de sfeer helemaal voelen. Wat hebben wij hier toch prachtige, moderne en schone scholen. We zijn net terug van de crematie van Freek Witte, triestig
    Lilian
  6. Henk silver:
    29 augustus 2017
    wat een lief tasje heb je Alf
    wees er maar zuinig op
    H
  7. Paula v d Linde:
    29 augustus 2017
    Nog maar een week weg ,en al zulke mooie verhalen en prachtige foto's
    Ik geniet er van .Liefs van hier
  8. Adri en Nelly:
    29 augustus 2017
    Prachtig verhaal. Mooi om de cultuur daar te zien, en mee te maken.
  9. Adri en Nelly:
    29 augustus 2017
    Hangt er in de klas nu een kaart van Australië? Niet van Indonesië?
  10. Anton en Leny:
    30 augustus 2017
    Veel verschillende indrukken doen jullie
    op .
    Leuk om het te volgen.
  11. Sonja de Mul:
    30 augustus 2017
    Prachtig allemaal! Leuk dat klasje. En wie is nu de directrice Sonja? Alf Had ook zijn uniformpje aan zag ik.