Afscheid van Indonesië met een terugblik

17 september 2017 - Kuta, Indonesië

Na een geweldig mooie, bijzondere reis met een aantal zware dagen en een relaxt einde kijken we terug op wat wij als het  meest bijzondere hebben ervaren.

Singapore: Wat ons opviel was de vele hoogbouw tussen al het groen met een zee van bloemen, de vele prachtige shoppingmalls, de luxe en  met zorg aangelegde tuinen. Naast de vele moskeeën, Chinatown , een Boedhatempel en de drukte , de rust van de Singapore River met zijn vele bootjes.

Sumatra: Toen we met ons busje van Medan naar Brastagi reden ondervonden we een ware cultuurschok. Krotjes, houten optreksels, alleen maar zandsteegjes en modder waar je ook keek. Zelfs de highway zat vol putten en kuilen. Daar tussendoor de lokale bevolking die hun waren probeerden te verkopen. Nog veel traditionele Batakhuizen. Een groot verschil tussen de ambtenaren ( leraren, soldaten politieagenten) en het gewone volk. Eerstgenoemden hebben recht op een pensioenen wonen in stenen huizen. Vrouwen doen het werk op het land en thuis en de meeste mannen zitten in de kroeg. Werkeloosheid boven de 70%. Op straat en bij bezienswaardigheden val je over de rommel . Ook de rivieren liggen vol met plastic en ander afval. De toiletten idem dito. Maar je voelt je er gelijk thuis door de liefdevolle begroetingen en zorgzaamheid van de mensen.

Java: De steden zagen er wel wat welvarender uit dan in Sumatra, maar daarbuiten was het hetzelfde . Ook hier hebben veel mensen nog geen douche, geen wasmachine. Dus ook hier elke dag wasdag. Overal hing de was te wapperen over muurtjes en heggen. Veel moskeeën, maken het uitslapen niet gemakkelijk. Het verkeer is nog drukker dan op Sumatra. Chaos alom. Honderduizend scooters, beladen met allerhande spullen en tot onze grote schrik zelfs baby's en peuters tussenin, slalomden door het andere verkeer. Af en toe hielden wij ons hart vast. Kinderen die om 6 uur al op pad gingen langs de drukke grote weg op pad naar school allemaal in de zelfde uniformen in heel Indonesië.

Bali: In de omgeving waar wij waren erg toeristisch met gigantische shoppingmalls,  maar daarbuiten veel armoedige huizen. Maar overal bij de huizen Hindoetempels. Het Hindoeïsme drukt een grote stempel op het dagelijks leven. Drie maal op een dag wordt er geofferd.

Algemeen: De grote verscheidenheid aan vruchten, groenten en noten,de prachtige bloemen, de schitterende rijstvelden,  de armoede, de discipline op scholen en op het werk, de enorme vriendelijkheid, de  nieuwsgierigheid van de bevolking, het diepe geloof, de tolerantie, en het drukke verkeer.

We bedanken iedereen voor het volgen van onze verhalen en de leuke reacties daarop.

1. Jan en cathrien:
    17 september 2017
    Als ik al jullie verhalen leest en foto's zie dan is dit een reis om nooit te vergeten Nog een goede terugreis toegewenst.
  2. Ton en Maria Bruin:
    17 september 2017
    Dank voor het delen van de verhalen en mooie foto's. Weer een bijzondere ervaring rijker. We wensen jullie een goede reis terug. 😘
  3. Ton en Maria Bruin:
    17 september 2017
    Prachtig zo'n afsluitend verhaal.
  4. Sonja de Mul:
    17 september 2017
    Heel fijn dat wij mochten mee mochten genieten! Een prachtige reis en een mooi verhaal!
  5. Dian de de Mul:
    17 september 2017
    Wij hebben genoten van jullie reisverhalen en vonden het fijn dat jullie deze met ons gedeeld hebben. En inderdaad wat een verscheidenheid aan indrukken en gebeurtenissen.
  6. Paula v d Linde:
    18 september 2017
    fantastisch eind verhaal .Een indruk van alle verschillende culturen.
    We hopen op een goed welkom thuis.
    Groeten Paula
  7. Daan en Corrie:
    18 september 2017
    Dank jullie wel dat we zoveel mochten meebeleven. Het was erg leuk geschreven en we keken er iedere dag naar uit. Bedankt. Nu terug naar het frisse Terneuzen. Goeie reis