Op de fiets naar de Prambanan

8 september 2017 - Batu, Indonesië

De nachten worden steeds korter. Wat een drukke dag gisteren. Van de vroege morgen tot de avond een vol programma, zodat er geen tijd meer was voor de blog. Gelukkig vandaag wat rustiger.

Gistermorgen zaten we al vroeg ( kwart over 7 ) op de fiets. We vertrokken bij het tempelcomplex 'Jonggran', wat 'ranke maagd ' betekent. Het was een prachtige zonnige dag. De tocht voerde door mooie rijstvelden, waar nog met een handploeg werd geploegd en langs kleine straatjes waar iedereen ons een vrolijk goedemorgen toeriep. Onderweg kwamen we moestuinen tegen waar men aubergines, pepers, prei, kool en citroengras teelde. We mochten ook weer een kijkje nemen in een schooltje waar kinderen gewoon doorgingen met de les. Waarschijnlijk zijn ze het wel gewend die nieuwsgierige toeristen. Daarna mochten we kijken en zelf proberen om chips te maken door het stampen van nootjes met een loodzware stamper. Deze mevrouw was hier de hele dag mee bezig. In de verte zagen we de Prambanan, Hier eindigde onze fietstocht en begon het bezoek aan dit Hindoeïstisch tempelcomplex, het grootste van Java. Het bijzondere van de tempel is dat hij i.t.t. de Borobudur niet massief is, maar binnenin bevinden zich vier kamers, waarin  de goden Shiva( oppergod ), Ganesha ( de zoon van Shiva ), Agastya ( Shiva als ziener ) en Durga ( Vrouw van Shiva ) staan. Een indrukwekkend bouwwerk.

Verder ging de tocht naar een Batikwerkplaats, waar we zelf een doekje mochten batikken. Best moeilijk, maar grappig om te doen. Leuk was het dat het doekje na verven en koken de volgende avond bij ons hotel werd afgegeven.

De tocht werd nu niet met de auto vervolgd, maar met de traditionele 'becak'. Een 'benauwd' ( vanwege uitlaatgassen ) avontuur. We werden afgezet bij het paleis van de sultan, waar een echte Javaanse mevrouw, van in de 70 jaar, ons rondleidde, die al 40 jaar gids was en waarbij het enthousiasme sterk bekoeld was. Ook bij ons was de animo vanwege de hitte ook niet erg aanwezig.

Terug naar het hotel om ons te verkleden, want deze avond mochten wij een voorstelling bijwonen ( met diner ) in een openluchttheater van de Ramayana. Een ballet dat een Javaans  liefdesverhaal vertelde. Prachtig om te zien, maar voor ons moeilijk te begrijpen.

Vandaag om kwart over 4 opgestaan, ontbijt om 5 uur en om half 7 met de trein naar Tsjomba, waar de bus ons ophaalde en ons naar Batu bracht. Verder een rustige middag om bij te komen.

1. Suus:
    8 september 2017
    Hoe leuk dat jullie daar gefietst hebben en wat hebben jullie weer veel gezien. Prachtig.
    Ik kan me voorstellen dat nu de accu even opgeladen moet worden.
    Groetjes.
  2. Herman en Aad:
    8 september 2017
    Op de fiets naar de Prambanan hoe leuk is dat en zo prachtig die rijstvelden, ja dan moeten jullie vroeg vertrekken maar dan zie je ook wat.
    En hoe mooi en leuk is dat batikken apart he, en inderdaad niet makkelijk , nou ook weer uitgeprobeerd !
    Dat zijn zulke leuke en mooie herinneringen , nog heel veel plezier .
    In Batu hebben wij nog een hele goede kennis wonen zij heeft mij nog bahasa ind geleerd toen zij nog in Terneuzen woonde , leuk he.
    Nou nog heel veel mooie plekjes ontdekken en mooi weer .

Heel veel lieve groetjes Herman en Aad
  3. Piet en Anita:
    8 september 2017
    Zo te lezen zijn het weer dagen geweest vol afwisseling. Weer een mooi reisverhaal hoor. Volgens mij hebben jullie niet veel rustige dagen, maar dat hoort erbij als je veel wilt zien.
  4. M vd Staal:
    8 september 2017
    Julli maken lange dagen, maar zien zodoende ook heel veel. Goed voor Alf dat hij een stukje gefietst heeft. Hier nu volop herfst dus geniet van het mooie weer bij jullie.
  5. Henk silver:
    9 september 2017
    wat een mooie foto s weer. En wat is de klas mooi schoon. Al versta je het toneelstuk niet de kleuren en de mensen zijn erg mooi.
    Je zal het niet geloven Rita maar ik begin jullie te missen.
    Weer thuis kunnen jullie uitrusten en geniet er nu van.