Op de thee bij Karel Bosscha

4 september 2017 - Bandung, Indonesië

We logeren 2 dagen in een mooi hotel ( Jayakarta ) met een paradijselijk zwembad, waar we vanochtend al vroeg weer aan het ontbijt zaten. Op het programma stond een bezoek aan de theeplantage van Karel Bosscha ( 1865-1928 ) in Malabar. Karel, Albert, Rudolf  Bosscha, genoemd Ru , was een Nederlandse hoofdadministrateur en theeplantage eigenaar in het voormalig Nederlands Indië. Als filantroop heeft hij veel betekend voor de ontwikkeling van het land. Bijv. het oprichten van de eerste telefoonmaatschappij , het oprichten van de eerste technische universiteit van het land, het stichten van een sterrenwacht, het bouwen van een ziekenhuis en de jaarbeurs. Voor zijn werknemers bouwde hij huisjes en voor hun kinderen richtte hij een school op. Zijn levenswerk was een inspiratiebron  voor de schrijfster Hella Haasse met haar boek  'De heren van de thee'. Wij waren echt op de thee met een heerlijke gebakken banaan. Nadat we een kijkje genomen hadden in het dorp, gebruikten we in het grote huis ook de lunch.

Richting huis kwamen we de theepluksters tegen die net van het veld kwamen. Ze plukken de thee van 9 uur tot 11 uur.

Onderweg terug naar Bandung was het op de wegen een drukte van belang. Wij zijn blij dat we hier zelf niet hoeven te rijden. Dus morgen met de trein

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ton en Maria Bruin:
    4 september 2017
    Gelukkig zijn er ook nog Nederlanders geweest die iets goeds hebben gedaan daar. Heren van de thee is trouwens een prachtig boek. Bijzonder om daar nu zelf te zijn lijkt ons.
  2. Anton en Leny:
    6 september 2017
    Wat een belevenissen allemaal leuk om jullie te volgen.